Prozdrowotne trendy konsumenckie wpływają na decyzje zakupowe, konsumenci(1) chcą jednak się lepiej odżywiać, ale bez diametralnych zmian nawyków żywieniowych. Dlatego sięgają po produkty, które im smakują, są wygodne, a które jednocześnie są bogate w składniki odżywcze, pozytywnie wpływające na funkcjonowanie organizmu. Ważny jest także brak sztucznych dodatków i cukrów – z tego też powodu konsumenci zwracają uwagę na certyfikaty potwierdzające jakość produktu. Takie jak System Jakości Certyfikowany Produkt (CP).
Prozdrowotne i sprawdzone – czyli jakich produktów szuka konsument
54% badanych w pierwszej kolejności poszukuje produktów o prozdrowotnych właściwościach(2).
Zamieszczenie informacji o składnikach odżywczych i ich wpływie na zdrowie w formie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, choć korzystne pod względem marketingowym, jest jednak ściśle regulowane przepisami krajowymi i unijnymi, co może nastręczać pewnych trudności w prawidłowym ich zastosowaniu.
Trendy konsumenckie nie pozostawiają jednak wątpliwości – warto poszerzać ofertę o produkty prozdrowotne i inwestować w ich promocję. Szczególnie ważne okazuje się opakowanie produktu – to ono pozwala na przekazanie najważniejszych informacji w newralgicznym momencie podejmowania decyzji zakupowej.
”Nie jest tajemnicą, że konsumenci kładą coraz większy nacisk na jakość produktów, a tę potwierdza znak Certyfikowany Produkt. Dotyczy to nie tylko stosowania konserwantów, słodzików i innych sztucznych dodatków, ale także wysokiej wartości odżywczej – chcemy jeść coraz lepiej, zdrowiej, z korzyścią dla naszego organizmu. Nawet osoby, których nawyki żywieniowe nie są najlepsze, od czasu do czasu sięgają po sok czy smoothie, żeby mieć poczucie, że dbają o siebie i swoje zdrowie.
Waldemar GawłowskiPełnomocnik Zarządu, KGH Polska Sp. z o.o.
78% badanych decyduje o zakupie produktu dopiero w punkcie sprzedaży(3).
Zamieszczanie więc zachęcających do zakupu informacji na opakowaniu powinno być jak najbardziej uwzględnione w komunikacji marketingowej. Podkreślenie naturalności produktu, jego składników odżywczych, a także wyraźne zaznaczenie, że produkt został poddany dodatkowej kontroli, może realnie wpływać na wzrost sprzedaży i większe zainteresowanie ofertą produktową.
81% badanych zwraca uwagę, czy produkt posiada certyfikat potwierdzający jego jakość(4).
”Warto zwracać uwagę konsumentów na składniki odżywcze zawarte w produkcie i jego naturalne pochodzenie. W branży przetwórstwa owocowo-warzywnego jest to bardzo proste, biorąc pod uwagę fakt, że owoce i warzywa, zdaniem ekspertów ds. żywienia, powinny być podstawą zbilansowanej diety. Połączenie produktu, który mamy w ofercie, z tymi zaleceniami, daje nam możliwość lepszego dotarcia do kupujących. Na tym też opieramy komunikację, którą prowadzimy w ramach programu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP). To dodatkowe wsparcie dla producentów i przetwórców, którzy przystąpili do Systemu.
Barbara GroeleSekretarz Generalna, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
WSPARCIE W KOMUNIKACJI Z KONSUMENTEM
Poszukiwanie produktów o prozdrowotnych właściwościach
Poszukiwanie produktów z certyfikatem potwierdzającym ich jakość
Podejmowanie decyzji zakupowej w sklepie
System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) to:
- Potwierdzenie wysokiej zawartości składników odżywczych, zawartych w produktach powstających z owoców i warzyw.
- Potwierdzenie braku zawartości konserwantów, sztucznych barwników, aromatów oraz słodzików i cukrów dodanych.
- Wsparcie w zastosowaniu oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych.
- Wyróżnienie produktu wysokiej jakości na sklepowej półce.
”Naturalne produkty z owoców i warzyw, pełne składników odżywczych, zasługują na to, żeby je wyróżniać. Konsumenci poszukują coraz częściej prostych i wygodnych rozwiązań, które pozwolą im dobrze się odżywiać, więc dotarcie do nich jest priorytetem dla przetwórców i producentów, którzy mogą zaspokoić ich potrzebę. Znak Certyfikowany Produkt (CP), przy którym zamieszczamy oświadczenia żywieniowe i zdrowotne, może w tym pomóc.
Jacek KrystoforskiDyrektor Handlowy, marka Oryginalny Sok
(1) Thompson A., Moughan P. (2008), Innovation in the Food Industry: Functional Foods, “Innovation: Management, Policy & Practice”, No. 10, s. 61-73.
(2) Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248
(3) Dane z badań marketingowych, realizowanych na zlecenie i według metodologii in-Store Media przez firmę Nielsen metodą PAPI na próbie ok. 600 kwalifikowanych klientów w sklepach sieci Carrefour i Kaufland.
(4) Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248