Prozdrowotne i sprawdzone – czyli jakich produktów szuka konsument

Prozdrowotne trendy konsumenckie wpływają na decyzje zakupowe, konsumenci(1) chcą jednak się lepiej odżywiać, ale bez diametralnych zmian nawyków żywieniowych. Dlatego sięgają po produkty, które im smakują, są wygodne, a które jednocześnie są bogate w składniki odżywcze, pozytywnie wpływające na funkcjonowanie organizmu. Ważny jest także brak sztucznych dodatków i cukrów – z tego też powodu konsumenci zwracają uwagę na certyfikaty potwierdzające jakość produktu. Takie jak System Jakości Certyfikowany Produkt (CP).

54% badanych w pierwszej kolejności poszukuje produktów o prozdrowotnych właściwościach(2).

Zamieszczenie informacji o składnikach odżywczych i ich wpływie na zdrowie w formie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, choć korzystne pod względem marketingowym, jest jednak ściśle regulowane przepisami krajowymi i unijnymi, co może nastręczać pewnych trudności w prawidłowym ich zastosowaniu.

Trendy konsumenckie nie pozostawiają jednak wątpliwości – warto poszerzać ofertę o produkty prozdrowotne i inwestować w ich promocję. Szczególnie ważne okazuje się opakowanie produktu – to ono pozwala na przekazanie najważniejszych informacji w newralgicznym momencie podejmowania decyzji zakupowej.

Nie jest tajemnicą, że konsumenci kładą coraz większy nacisk na jakość produktów, a tę potwierdza znak Certyfikowany Produkt. Dotyczy to nie tylko stosowania konserwantów, słodzików i innych sztucznych dodatków, ale także wysokiej wartości odżywczej – chcemy jeść coraz lepiej, zdrowiej, z korzyścią dla naszego organizmu. Nawet osoby, których nawyki żywieniowe nie są najlepsze, od czasu do czasu sięgają po sok czy smoothie, żeby mieć poczucie, że dbają o siebie i swoje zdrowie.

Waldemar GawłowskiPełnomocnik Zarządu, KGH Polska Sp. z o.o.

78% badanych decyduje o zakupie produktu dopiero w punkcie sprzedaży(3).

Zamieszczanie więc zachęcających do zakupu informacji na opakowaniu powinno być jak najbardziej uwzględnione w komunikacji marketingowej. Podkreślenie naturalności produktu, jego składników odżywczych, a także wyraźne zaznaczenie, że produkt został poddany dodatkowej kontroli, może realnie wpływać na wzrost sprzedaży i większe zainteresowanie ofertą produktową.

81% badanych zwraca uwagę, czy produkt posiada certyfikat potwierdzający jego jakość(4).

Warto zwracać uwagę konsumentów na składniki odżywcze zawarte w produkcie i jego naturalne pochodzenie. W branży przetwórstwa owocowo-warzywnego jest to bardzo proste, biorąc pod uwagę fakt, że owoce i warzywa, zdaniem ekspertów ds. żywienia, powinny być podstawą zbilansowanej diety. Połączenie produktu, który mamy w ofercie, z tymi zaleceniami, daje nam możliwość lepszego dotarcia do kupujących. Na tym też opieramy komunikację, którą prowadzimy w ramach programu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP). To dodatkowe wsparcie dla producentów i przetwórców, którzy przystąpili do Systemu.

Barbara GroeleSekretarz Generalna, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków

WSPARCIE W KOMUNIKACJI Z KONSUMENTEM

Certyfikowany produkt etykieta
Poszukiwanie produktów o prozdrowotnych właściwościach
Poszukiwanie produktów z certyfikatem potwierdzającym ich jakość
Podejmowanie decyzji zakupowej w sklepie

System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) to:

  • Potwierdzenie wysokiej zawartości składników odżywczych, zawartych w produktach powstających z owoców i warzyw.
  • Potwierdzenie braku zawartości konserwantów, sztucznych barwników, aromatów oraz słodzików i cukrów dodanych.
  • Wsparcie w zastosowaniu oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych.
  • Wyróżnienie produktu wysokiej jakości na sklepowej półce.

Naturalne produkty z owoców i warzyw, pełne składników odżywczych, zasługują na to, żeby je wyróżniać. Konsumenci poszukują coraz częściej prostych i wygodnych rozwiązań, które pozwolą im dobrze się odżywiać, więc dotarcie do nich jest priorytetem dla przetwórców i producentów, którzy mogą zaspokoić ich potrzebę. Znak Certyfikowany Produkt (CP), przy którym zamieszczamy oświadczenia żywieniowe i zdrowotne, może w tym pomóc.

Jacek KrystoforskiDyrektor Handlowy, marka Oryginalny Sok

(1) Thompson A., Moughan P. (2008), Innovation in the Food Industry: Functional Foods, “Innovation: Management, Policy & Practice”, No. 10, s. 61-73.

(2) Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248

(3) Dane z badań marketingowych, realizowanych na zlecenie i według metodologii in-Store Media przez firmę Nielsen metodą PAPI na próbie ok. 600 kwalifikowanych klientów w sklepach sieci Carrefour i Kaufland.

(4) Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248